Reklama

Reklama

Slunce vychládá, na Zemi vládne krutá zima a lidé se snaží zachránit. Před sedmi lety byla ke Slunci vypuštěna první kosmická loď Ikaros I, která se měla pokusit Slunce opět rozžhavit, mise ale ztroskotala. Nyní tedy letí k dříve zářivé hvězdě druhý Ikaros s osmičlennou posádkou a hvězdnou bombou, jejíž vypuštění má Slunce znovu zažehnout... Fyzik Capa se ještě předtím, než se loď ocitne v mrtvé zóně, loučí se svou rodinou na Zemi a slibuje, že posádka udělá pro záchranu života na Zemi všechno. Členové posádky během letu přemýšlejí, co zničilo Ikaros I. Pak náhle loď zachytí signál z vesmíru: patří právě zmizelé kosmické lodi. Ikaros II může buď proletět kolem, nebo změnit kurz a stále ještě existující loď navštívit, aby případně získal druhou hvězdnou bombu, která by zvýšila šance na úspěch. Capa, kterého kapitán Kaneda pověří rozhodnutím, nakonec přikáže změnit kurz. Další člen posádky Trey ale není dost pozorný a zapomene přednastavit štíty. Ty se porouchají a způsobí nehodu, která se naštěstí obejde bez ztrát na životech. Štíty je ale třeba opravit zvenčí. Do prostoru vychází kapitán Kaneda a Capa. Vzniknou problémy a kapitán posílá Capu dovnitř. Sám štíty opraví, ale zahyne při tom... Brzy se ale objeví další problém: začne hořet kyslíková zahrada, která je nakonec zničena výbuchem, aby se požár nerozšířil. Ukazuje se, že pro sedm lidí není na lodi pro cestu ke Slunci a zpět dost kyslíku, tři lidé jsou „navíc“... Mezitím se loď přiblíží k Ikaru I a čtyři mužští členové posádky ho prohledávají. Brzy pochopí, že loď její posádka zničila úmyslně – byla to sabotáž. Posádka se rozhodla zadanou misi nesplnit. Navíc se ukáže, že chybí palubní počítač. Nebude tedy možno použít její náklad... Mezitím se Ikaros II od Ikara I oddělí a obě ženy, které zůstaly na palubě druhé lodi – Cassie a Corazonová – se pokoušejí dostat kolegy rychle zpět. Muži mají ale jen jeden skafandr, který dostane Capa. Psychiatr doktor Searle se obětuje, aby se zbývající tři mohli vrátit na palubu. Někdo totiž zničil poklop, který on musí otevřít ručně... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 595)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hodně silný a vizuálně úchvatný komorní sci-fi film přemítající nad nicotou člověka v tváří v tvář Vesmíru. Ta polarita nicotný člověk - ohromující Slunce je základním pilířem snímku Dannyho Boylea, který stojí rozkročen mezi dvěma filmovými světy - metafyzickou symfonií Kubrickovy 2001: Vesmírné odysey a osobitým sci-fi hororem Horizont událostí. A Danny Boyle jako by se nemohl rozhodnout, ke kterému z nich se přiklonit. V první části filmu to funguje famózně - komorní psychologická studie malého osazenstva vesmírné lodi, konfrontace s jejím posláním a doslova tváří v tvář s cílem jejich cesty - slunečním vulkánem, který disponuje pro člověka jen těžko představitelnou silou. Ty vizuálně oslňující obrazy lodního psychologa a kapitána v sluneční pozorovatelně jsou skutečně úchvatné a jsou velkým kladem Boylova snímku. Tady film funguje bezvadně. Pak přijde ovšem dějový zvrat a do té doby pozitivní konotace naší centrální hvězdy se začnou štěpit - Slunce je náhle nejenom pozitivně vnímaný životodárný kolos, ale i nebezpečný běsnící vulkán - tahle dualita je dalším významovým přínosem. Velká škoda je, že tady ale přemítání a hlubší obsah Sunshine končí... Těžko říci, proč nejsou dál rozvíjeny úvahy o malichernosti lidské existence a nicotnosti člověka jako tvora, proč se tvůrci rozhodli tak, jak se rozhodli. Nakročením k Horizontu událostí vykročili i k rozmělnění dojmu a kompaktnosti díla. Neotřele ztvárněné očekávané finále tak po událostech z konce filmu ztratilo na síle a rozmělnilo se v, podle mne, nesouvisejícím kontextu. Sunshine je každopádně velmi dobrý a silný snímek, v kontextu sci-fi filmů se řadí k tomu nejlepšímu, zvláště svou silnou vizuální složkou, nářky nad údajným nízkým rozpočtem pozbývají na významu, Danny Boyle názorně potvrdil fakt, že množství finančních prostředků film nevytváří... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Osm lidí cestuje ke Slunci a vinou nešťastných a podivných příhod je jejich počet postupně redukován. Co je milé – z větší části nejde o děsuplnou vyvražďovačku á la Vetřelec nebo Horizont událostí (k němuž finále hodně inklinuje). Jednotliví členové posádky umírají víceméně pravděpodobným způsobem a vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby se nějaká vesmírná loď shodou nešťastných příhod musela jednou potýkat s řešením problému „je nás sedm, máme kyslík pro čtyři“. Sunshine podobně jako 2001: Vesmírná odysea balancuje mezi pravděpodobným sci-fi a méně pravděpodobným sci-fi. Méně pravděpodobné scény jsou zde však explicitnější a svým způsobem znemožňují jinou nežli režisérem nabízenou interpretaci. I díky tomu lze mluvit o multižánrovém snímku, konkrétně o akčním hororu vklíněném do pseudometaforického sci-fi, jež v sobě zahrnuje také několik téměř dojemných momentů hraničících s ekologickou agitací (važme si každého zeleného výhonku). Danny Boyle mezi jednotlivými žánry nebruslí s lehkostí mistra, film přesto nepostrádá silnou atmosféru, drží pohromadě a v několika okamžicích bere i ten neustále zatajovaný dech. To když se Boylemu podaří skloubit luxusní vizuální stránku s velkolepým hudebním doprovodem Johna Murphyho. Design vesmírné lodi nebo zlatého protislunečního skafandru je na hranici praktičnosti a efektnosti. Totéž platí o chování postav, které by občas mohlo být logičtější, ale ztratilo by tím na divácké přitažlivosti. Film je tak po celou dobu zábavný a jen zřídkakdy hloupý, nebo lépe řečeno jen zřídkakdy překročí hranici akceptovatelného. Krom snahy o neotřelý pohled na závislost člověka na Slunci, na bezmocnost jednoho v kontrastu s neovladatelnou mocí druhého a patrný náboženský podtext („Prach jsi a v prach se obrátíš“) ční Sunshine nad žánrově spřízněnými snímky výtečným hereckým obsazením. Danny Boyle se po sérii lehko zapomenutelných pokusů o cosi (Millions, Pláž, Extra život) doslova a do písmene vrací na výsluní. 85% Zajímavé komentáře: Renton, Dan9K, Ender66, Weirdman, Martinius, dawydx ()

Reklama

Marius 

všechny recenze uživatele

Only dream I ever have ....is the surface of the Sun...everytime i shut my eyes... it´s always the same... Sunshine je v prvom rade doteraz najväčšie prekvapenie filmového roka 2007. S ohľadom na meno režiséra sme však mohli všetci čakať tak trochu neobvyklé sci-fi. Ale ruku na srdce nikdo z nás nečakal, že Sunshine bude práve taký aký je. To znamená recyklačný (2001: Space Odyssey, Alien atd) a pritom inovatívny a obrazovo skutočne vizionársky, i keď to vizionárstvo spočíva skôr v tom ako sa dá recyklovať už videné tak, aby to pôsobilo sviežo a ohromujúco. Po stránke formálnej filmu niet čo vytknúť, diváci zaťažení na obraz a zvuk, divoký a pritom premyslený strih si prídu na svoje. Každý obrázok vo filme je účelný, zaujímavý a presne zakomponovaný. Pokiaľ ste zaťažení na vizuál filmu, neprehlúpite ani keby sa vám všetko ostatné nepáčilo. Ódy na ozvučenie a OST sa tu spievajú dookola takže za mňa len toľko; potvrdzujem. Alex Garland napísal scenár, ktorý by sa mal vyučovať ako príklad pre gradovanie deja. Sunshine totiž po bleskovom oboznámení diváka s hlavnou premisou (ktorá je pre dej vlastne len rámcom), nestrácajúc čas s pozemskými výbermi posádok, patetickými lúčeniami a inými americkými sračkoidnými trademarkami predstavuje posádku priamo v akcii. Robí to tak, že ukazuje postavy v úplne bežných situáciách aké by asi nastávali na vesmírnej lodi. Všetky dialógy sú vecné - žiadne patetické kydy o rodine, vlastenectve a poslaní- Boylovi sa tým podarí urobiť z každého člena posádky postavu z mäsa a kostí, čím urobí príbeh akýmsi prístupnejším, obyčajnejším a dôveryhodnejším. Tiež všetko konanie postáv sa až hrozivo pragmaticky drží toho čo je potrebné urobiť, bez zbytočných rečí sa jednoducho sucho konštatuje aké je najlepšie riešenie práve vzniknutého problému, akokoľvek by bolo bolestivé či nehumánne. Výborným ťahom je i to, že za všetko kopenie sa problémov si vlastne hrdinovia môžu sami, zlyháva výhradne ľudský faktor. Potreba riešenia jednotlivých malérov, ktoré sa kopia vyvoláva situácie gradujúce tempo filmu. V záverečnej polhodine sa skutočne vyskytne jeden dosť nepotrebný element (onen zombík – ja by som ho nahradil švihlým Treyom); to je však len malý kaz na nablýskanom zlatom štíte Sunshine. Herci (áno, skutoční herci, nielen hviezdy) sú do jedného vybratí perfektne, rovnako perfektne hrajú svoje party. Ich pôsobenie v deji je veľmi citlivo vyvážené, nikto neprehráva a častokrát sú snáď v úplne opačných hereckých polohách všetkého v čom som ich doteraz videl (Rose Byrne je na míle od svojej Briseis i grófky de Polignac, pragmatická biologička Michelle Yeoh ochotná pre šetrenie kyslíkom podrezať snáď i vlastnú matku, pritom citovo angažovaná voči rastlinkám). Sunshine však vyžaduje od diváka mozog, preto nebude hitom majority návštevníkov kín. Ráta s tým, že ten kto prišiel do kina, prišiel sa síce zabávať, ale i rozmýšľať o tom, prečo ho film baví. Nekašle na diváka ako Kubrick vo Vesmírnej Odyssey, zároveň mu však dávkuje správne množstvo informácií tak, aby z neho prílišnými a triviálnymi okecávačkami nerobilo blbca. Fyzika (a iné –iky, -lógie) síce dostane na prdel, nie však príliš urážajúcim spôsobom. Tiež si treba uvedomiť že sci-fi neznamená len „science“ ale i „fiction“. Takže ja osobne príliš vedeckú argumentáciu proti tomuto filmu neberiem. I keď medzi kozmickými sci-fi posledných rokov pôsobí ako malý Einstein medzi bandou dementov, stale si je vedomý toho, že je „len“ inteligentným popcornom. Na nič iné sa však ani nesnaží hrať. Európa teda po druhý raz v tomto roku (Parfém) dáva Hollywoodu poriadnu facku v tom, ako urobiť chytrú komerciu. Je to len dobre a verme tomu, že sa to stane trendom. So if you wake up one morning and it's a particularly beautiful day, you'll know we made it. 10/10 P.S. Všimli ste si, že na palube Ikara II nie je jediný černoch, zato traja Aziati? Žeby odkaz hollywoodu aby si uvedomil smiešnosť svojich nepísaných pravidiel? Best of 2007 Nominee () (méně) (více)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $50miliónovTržby USA $3,675,753Tržby Celosvetovo $32,017,803Tržby za predaj DVD v USA $6,325,601 //počet predaných kusov 316,476║ komerčne to až tak neobstálo ako by sa mohlo čakať __Režisér Danny Boyle si udržal svoj režisérsky štandard aj keď mohol spraviť dej o niečo zaujímavejší, lebo šablónová podobnosť tohto príbehu tu už neraz bola spomeniem len Horizont udalostí(Event Horizont,1997,r:Paul W.S.Anderson) s ktorým je podobnosť v bodoch ako oboznámenia sa s posádkou – účel misie – porucha č.1 - záchranná akcia po kontakte druhej kozmickej lode – samozrejme tam nikto „akože“ neprežil – porucha č.2 - nastávajú nevyhnutné problémy – + nečakaný sabotér - ...v podstate určite pri sledovaní Sunshine vám príde na myseľ, že už niekde ste už podobnú scénku videli a to je hlavný kameň úrazu aj keď téma je zaujímavá. V podstate je to v poslednej dobe už takým pravidlom kopírovať takpovediac veci osvedčené, len málokto sa pustí do projektu ktorý je svojím príbehom ojedinelým ako boli v poslednej dobe filmy - Dokonalý trik, Parfúm: Príbeh vraha či Krvavý diamant. V žánri sci-fi sa dá najlepšie experimentovať a to hlavne keď má človek dobrú predstavivosť, čí inšpiráciu, spomeniem režisérov ako James Cameron, George Lucas a samozrejme Steven Spielberg. _Dej filmu sa dá v podstate rozdeliť na zaujímavú prvú polovicu keď nás príbeh oboznamuje z poslaním tejto misie a postupne aj vysvetľuje čo by nastalo po jej nesplnení, tento úsek filmu má fajn katastrofický náboj lenže za ubehnutím polovičky filmu nastáva škrt a príbeh sa pretransformuváva na vyvraždovací horror čo je trošku nemylí prienik do napätej-gradujúcej misie. Koniec môže pripadať ako mimosférne odbehnutie do inej galaxie kde fungujú až nadprirodzené možnosti v oblasti vedy ale aspoň to štiepenie atómov a následná ohnivá stena pôsobia zaujímavo- neokukane, potom sa už len stačí dotknúť tej krásy. _Hlavného záporáka nám ani raz Boyle poriadne neukáže, zakaždým sú to len potiahnuté rozmazané čiary alebo postava schovaná v prítmí alebo dokonca v úplnom jase/presvietenosti ale to až tak nevadí, skôr nedokáže z toho vyťažiť viac lebo z tajomnej postavy nejde až taký strach aby sme zatajili dych pri prenasledovaný čoraz viac flustrovanej posádky Icarusa 2. _Obsadenie známejších tvári ako Cillian Murphy - Michelle Yeoh - Chris Evans - Hiroyuki Sanada,... bolo takou výhodou ale dosť nevyužitou – lebo „scenaristickou/príbehovou“ chybou bolo že sme sa nestihli s nimi poriadne vžiť do útrap na ich ceste smrti. Jediná postava s ktorou prežívame útrapy je vedec Capa(Murphy) ten zo svojím chladným pohľadom a strnulým prejavom bez emócii, prežíva svoje poslanie a to len vnútorne, on proste neprejavuje navonok žiadny strach ani smútok či radosť. A o to viac prežívame jeho útrapy po ceste už nevyhnutnej smrti. /videl v kine: 70%/ ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Audiovizuálně je to tak působivé a vyvážené, že se chce snad až brečet štěstím, že je možné něco takového slyšet a vidět. Nádherné obrazy, příběh o sebeobětování umocňuje osm herců, podávajících prvotřídní herecké výkony, design lodi opravdu futuristický, kamerové oblety fascinující, atmosféra těžká a ještě těžší, mnoho scén vytáhne srdeční puls k dvojnásobku klidovky a nakonec musím znovu zmínit hudbu, protože nesmrtelní Underworldi a jedinečný John Murphy vytvořili doslova harmonický soundtrack, za kterým bych šel třeba na samou hranici Sluneční soustavy...40 miliónů dolarů(rozpočet)/30 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

Galerie (60)

Zajímavosti (46)

  • Ve filmu to vypadá, že největším problémem člověka bez skafandru ve volném kosmu je nízká teplota. To však není pravda. Díky absenci atmosféry by se člověk ochlazoval pouze tepelnou radiací a z tohoto důvodu by trvalo desítky minut až hodin, než by zemřel (vakuum je výborný izolant, proto se používá třeba v termoskách). Největší problém pro člověka představuje absence kyslíku – po rychlé dekompresi (známe příklady z letadel) má člověk ve velké výšce 10–15 sekund použitelného vědomí a další jednu minutu, po které lze člověka ještě relativně snadno přivést k životu, obvykle bez trvalých následků. (Jarek572)

Související novinky

Britští záporáci ztratí jizvy

Britští záporáci ztratí jizvy

02.12.2018

S poněkud zvláštní novinkou přišel minulý týden Britský filmový institut (BFI). Organizace stojící například za snímky Králova řeč, Sunshine nebo 28 dní poté oznámila, že přestane podporovat filmy,… (více)

Natalie Portman čeká Anihilace

Natalie Portman čeká Anihilace

05.08.2017

Alexe Garlanda vždycky zajímala nevyzpytatelná budoucnost. Jeho scenáristické portfolio zahrnuje 28 dní poté, Sunshine, Neopouštěj mě a Dredda, tři roky zpátky se pak odhodlal i k režii a nadělil nám… (více)

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

02.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl… (více)

Reklama

Reklama